Profesor Investigador, Departamento de Educación
Alcántar, C., Valdés, A. A., Álvarez-Montero, F. J., & Reyes, H. (2021). Relaciones entre apoyo docente, emociones morales y conducta prosocial en adolescentes espectadores de bullying. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 173-193.
Fimbres-Celaya, D., García-Vázquez, F. I., Valdés-Cuervo, A. A., & León-Parada, M. D. (2021). Autocontrol y agresión reactiva y proactiva en adolescentes mexicanos. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 9(1), 1-11. https://doi.org/10.32457/ejpad.v9i1.1406
Valdés-Cuervo, A. A., Alcántar-Nieblas, C., Parra-Pérez, L. G., Torres-Acuña, G. M., Álvarez-Montero, F. J., & Reyes-Sosa, H. (2021). Unique and interactive effects of guilt and sympathy on bystander aggressive defender intervention in cyberbullying: The mediation of self-regulation. Computers in Human Behavior, 162, Article e106842, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106842
Peraza-Balderrama, J. N., Valdés-Cuervo, A. A., Martínez-Ferrer, B., Reyes-Rodríguez, A. C., & Parra-Pérez, L. G. (2021). Assessment of a multidimensional School Collective Efficacy Scale to prevent student bullying: Examining dimensionality and measurement invariance. Psychosocial Intervention, 30(2), 101-111. https://doi.org/10.5093/pi2012a2
Reyes-Rodríguez, A. C., Valdés-Cuervo, A. A., Vera-Noriega, J. A., & Parra-Pérez, L. G. (2021). Principal´s practices and school´s collective efficacy to preventing bullying: The mediating role of school climate. SAGE Open, 11(4), 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211052551
Reyes-Rodríguez, A. C., Valdés-Cuervo, A. A., Parra-Pérez, L. G., García-Vázquez, F. I., & Torres-Acuña, G. M. (2021). Evaluating psychometric propierties of the new Teachers’ Perceptions of Collective Eficacy Scale (TCEB). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, e11424. https://doi.org/10.3390/ijerph182111424
García-Vázquez, F. I., Valdés-Cuervo, A. A., Navarro-Villareal, A. G., Parra-Pérez, L. G., Durón-Ramos, M. F., & Fimbres-Celaya, D. (2021). Psychometric propierties of the Multidimensional Temperance Scale in adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, e12727. https://doi.org/10.3390/ijerph18232727
Valdés-Cuervo, A. A., Aquino-Zuñiga, S. P., Parra-Pérez, L. G., & Grijalva-Quiñonez, C. S. (2022). The role of teachers’ practices in low-SES mothers’ motivation and involvement in education. Children and Youth Services Review, 133, e106332. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106332
Alcántar-Nieblas, C., Álvarez-Montero, F., J., & Valdés-Cuervo, A. A. (2022). Relación entre la identidad moral y los estilos de intervención de los espectadores defensores en el ciberacoso. RECIE, 6, Artículo e1685. https://doi.org/10.33010/recie.v6i0.1685
Leyva-Castañeda, A., Valdés Cuervo, A. A., Sánchez Escobedo, P. A., & Vera Noriega, J. A. (2022). Relaciones entre los rasgos de personalidad y la aceptación social por pares de adolescentes con talento académico. Revista de Psicología, 11(26), 175-197. https://doi.org/10.36677/rpsicologia.v11i26.19079
Valdés-Cuervo, A. A., Grijalva-Quiñonez, C. S., & Parra-Pérez, L. G. (2022). Parental autonomy support and homework completion: Mediating effects of children’s academic self-efficacy, purpose for doing homework, and homework-related emotions. Anales de Psicología, 38(2), 259-268. https://doi.org/10.6018/analesps.424221
Valdés-Cuervo, A. A., Aquino-Zuñiga, S. P., Parra-Pérez, L. G., & Grijalva-Quiñonez, C. S. (2022). The role of teachers’ practices in low-SES mothers’ motivation and involvement in education. Children and Youth Services Review, 133, Article e106332. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106332
Cebreros-Valenzuela, D., Durand-Villalobos, J. P., & Valdés-Cuervo, A. A. (2023). Diseño y validación de una escala para medir la percepción docente sobre autoeficacia para la inclusión de estudiantes con discapacidad (PDED) en educación superior. Psicumex, 13, Artículo e536. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.536
Chaidez Villalobos, I. D., Valdés-Cuervo, A. A., Ramos Lira, L., & Yáñez-Quijada, A. I. (2023). Validación de la escala Exposición a la Violencia en la Comunidad (EVC-A). Acta de Investigación Psicológica, 13(3), 78-89. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2023.3.516
Parra-Pérez, L. G., Valdés-Cuervo, A. A., Urías-Murrieta, M., Addo, R., Cota-Valenzuela, L. V., & García-Vázquez, F. I. (2023). Development and psychometric evidence of the Academic Engagement Scale (USAES) in Mexican college students. PLoS ONE, 18(2), Article e0288012. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0288012
Valdés-Cuervo, A. A., Yañez-Quijada, A. I., Parra-Pérez, L. G., & García-Vázquez, F. I. (2023). Community violence exposure and bullying in Mexican adolescents. The mediating role of moral emotions. The Journal of Genetic Psychology, 184(6), 446-460. https://doi.org/10.1080/00221325.2240397
Alcántar-Nieblas, C., Valdés-Cuervo, A. A., Parra-Pérez, L. G., Álvarez-Montero, F. J., & García-Vázquez, F. I. (2024). Psychometric properties of the Styles of Bystander Defender Intervention Scale in Cyberbullying: Its Relationships with moral identity and ciberbullying. Revista Colombiana de Psicología, 33(1), 29-48. https://doi.org/10.15446/rcp.v33n1.105145
Cebreros-Valenzuela, D., Durand-Villalobos, J. P., & Valdés-Cuervo, A. A. (2024). Relaciones entre actitud, autoeficacia y prácticas docentes inclusivas. El rol mediador del apoyo social docente. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 18(2), Article e1897. https://doi.org/10.19083/ridu.2024.1897
García-Vázquez, F. I., Valdés-Cuervo, A. A., León-Parada, M. D., & Parra-Pérez, L. G. (2024). Restorative parental discipline and types of defending bystander intervention in ciberbullying: The mediate role of justice sensitivity. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 27(6), 399-408. https://doi.org/10.1089/cyber.2023.0445
Herrera García, C., Varona López, D., García Penedo, H., Valdés Cuervo, A. A., & García Vázquez, F. I. (2024). Perfiles emocionales de pacientes con insuficiencia renal crónica. Revista del Hospital Psiquiátrico de la Habana, 21(1). https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/500
Leyva Castañeda, A., Valdés-Cuervo, A. A., & Vera-Noriega, J. A. (2024). Validación de una escala para medir Uso Problemático del Internet en Adolescentes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 17(2), 135-151. https://doi.org/10.15366/riee2024.17.2.007
Parra-Pérez, L. G., Valdés-Cuervo, A. A., Urías-Murrieta, M., & Addo, R. (2024). Mexican college students’ perspectives on teaching practice and critical thinking development. Cogent Education, 11(1), Article e2385866. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2385866
Peraza-Balderrama, J. N., Valdés-Cuervo, A. A., Parra-Pérez, L. G., & Urías-Murrieta, M. (2024). Multidimensional scale to assess digital security in adolescents. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 26, Article e06. https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e06.5992
Reyes-Rodríguez, A. C., Valdés-Cuervo, A. A., Morales-Álvarez, A., Parra-Pérez, L. G., & Peraza-Balderrama, J. N. (2024). School collective efficacy and passive bystanding in bullying. A chain mediation model of school justice and sense of community. Revista Latinoamericana de Psicología, 56, 251-259. https://doi.org/10.14349/rlp.2024.v56.25
Valdés-Cuervo, A. A., Yañez-Quijada, A. I., Parra-Pérez, L. G., & Reyes-Rodríguez, A. C. (2024). Parenting practices as a buffer in the relationship between exposure to community violence and bullying in Mexican adolescents. Journal of Community Psychology, 52(6), 705-719. https://doi.org/10.1002/jcop.23126
Valdés-Cuervo, A. A., Morales-Álvarez, A., Parra-Pérez, L. G., & García-Vázquez, F. I. (2024). Assessment of an Adolescent Digital Citizenship Scale: Examining dimensionality, measurement invariance and external validity. RELIEVE, 30(1). Article e3. http://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.25367
Arreola-Olivarría, C. G., Valdés-Cuervo, A. A., Morales-Álvarez, A., Díaz-Vargas, L., & Chaidez-Villalobos, I. D. (2025). Clima social escolar y acoso hacia pares en adolescentes. El rol mediador de la compasión. Emerging Trends, 8(15), 49-64. https://doi.org/10.19136/etie.v8n15.6327
Gálvez Díaz, M. K., Morales-Álvarez, A., García Vázquez, F. I., & Valdés Cuervo, A. A. (2025). Relación entre la afinidad a la diversidad y tipos de intervención en alumnado universitario. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 12(2), 1-19. https://doi.org/10.17979/reipe.2025.12.2.11440
Morales-Álvarez, A., Valdés-Cuervo, A. A., & Parra-Pérez, L. G. (2025). Supportive parenting and adolescents digital citizenship behaviors: The mediating role of self-regulation. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 19(1), Article 2. https://doi.org/10.5817/CP2025-1-2
Morales-Álvarez, A., Valdés-Cuervo, A. A., & Parra-Pérez, L. G., García-Vázquez, F. I., & Durón-Ramos, M. F. (2025). Adolescents’ appraisal and disclosure mediate the links between parental practices and adolescents’ digital citizenship behaviors. Humanities & Social Science Communications, 12, Article 33. https://doi.org/10.1057/s41599-025-04485-9
Urías-Martínez, M. L., Valdés-Cuervo, Á. A., Urías-Murrieta, M., & Parra-Pérez, L. G. (2025). Relationship between teachers’ invitations and the parental use of technology for involvement in children’s education. Educación XX1, 28(1), 131-153. https://doi.org/10.5944/educxx1.39400
Cárdenas Moreno, H. S., García-Vázquez, M. F., & Valdés-Cuervo, A. A. (2021). Liderazgo, autocontrol y espectador prosocial en el acoso. En M. A. Zavala, M. A. Vázquez, M. F. Durón, & L. V. Cota (Eds.), Temas selectos de psicología y educación. Evidencia empírica de investigación en Sonora (pp. 115-124). Qartuppi.
Grijalva, C. S., Valdés, A. A., & Urias, M. (2021). Participación parental en las tareas: Un estudio con estudiantes de primaria con alto y bajo desempeño académico. En P. Sánchez (Ed.), La psicología y el proceso educativo: Análisis, reflexiones y experiencias en México: ¿Qué nos aporta el concepto psicológico al entendimiento del proceso educativo? (pp. 136-144). CECIP.
Sánchez-Escobedo, P. A., Camelo-Lavadores, A. K., & Valdés-Cuervo, A. A. (2021). Gifted, talented, and high-achieving students and their gifted education in Mexico. In S. R. Smith (Ed.), Handbook of giftedness and talent development in the Asia-Pacific (pp. 203-222). Springer.
Estévez-Neninger, E. H., Valdés-Cuervo, A. A., González-Bello, E. O., Durand-Villalobos, J. P., Lloyd, M., Martínez-Stack, J. G., & Parra-Pérez, L. G. (2021). Higher education, science, technology, and academics in Mexico: At a crossroads. In T. Aarrevaara, M. Finkelstein, G. A. Jones, & J. Jung (Eds.), Universities in the knowledge society (pp. 357-374). Springer.
Torres-Acuña, G. M., Valdés-Cuervo, A. A., & Morales-Álvarez, A. (2023). Exposición a la violencia y conducta pasiva de espectadores de ciberacoso. En I. González Castro, C. S. Tapia Ruelas, M. A. Zavala Guirado, L. V. Cota Valenzuela, & D. C. Aldecoa Campos (Eds.), Problemas educativos. Perspectivas teóricas y metodológicas para su análisis (pp. 73-85). Cromberger.
Grijalva Quiñonez, C. S., Valdés Cuervo, A. A., & Morales Álvarez, A. (2024). Propiedades psicométricas de la escala Uso de las TIC en las Tareas Escolares. En M. Urías Murrieta, J. Angulo Armenta, F. I. García Vázquez, & O. Cuevas Salazar (Eds.), Docencia, tecnología y convivencia: un enfoque integral (pp. 115-125). Qartuppi.
López-Gastelum, J. A., Chaidez-Villalobos, I. D., Morales-Álvarez, A., & Valdés-Cuervo, A. A. (2024). Propiedades psicométricas de una escala para medir la conducta prosocial hacia pares. En M. C. Dávila Navarro, M. L. Serna Antelo, M. Rivera Iribarren, & L. A. Galván Parra (Eds.), Derechos humanos y conductas prosociales para la inclusión social, educativa y tecnológica (pp. 16-34). Fontamara
Morales Álvarez, A., López Gastelum, J. A., Valdés Cuervo, A. A., & Valadez Sierra, M. D. (2024). Apoyo parental a la autonomía y conducta prosocial de adolescentes hacia sus pares en la escuela. El efecto moderador del sexo. En M. D. Valadez Sierra, R. M. López Aguilar, & E. Y. Macías Mozqueda (Eds.), Escenarios de investigación e intervención en psicología educativa (pp. 269-288). Universidad de Guadalajara.
Morales-Álvarez, A., Valdés-Cuervo, A. A., Grijalva-Quiñonez, C. S., & Quintana Chávez, D. A. (2024). La ciudadanía digital como factor protector en la adolescencia: una revisión de la literatura. En S. Echeverría Castro, H. L. Paulín, B. Y. García Sánchez, & M. A. Sotelo Castillo (Eds.), Jóvenes en contextos de violencia –Reflexiones y alternativas de atención (pp. 104-113). Qartuppi.
Torres-Acuña, G. M., García, F. I., Peraza, J. N., & Urías, M. (2024). Evaluación del aprendizaje en México: Una revisión sistemática. En A. A. Valdés Cuervo (Coord.), Procesos de aprendizaje y educación. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A. C
Valdés Cuervo, A. A., Parra Pérez, L. G., & Grijalva Quiñonez, C. S. (2024). Familia y educación. Panorama y perspectivas de la investigación en México. En A. A. Valdés Cuervo (Ed.), Procesos de aprendizaje y educación (pp. 106-157). COMIE.
Velderrain Valenzuela, M., Parra-Pérez, L. G., Valdés-Cuervo, A. A., & Grijalva-Quiñonez, C. S. (2024). Diseño y validación de un instrumento para medir el rigor académico en estudiantes universitarios. En G. M. Torres-Acuña, A. A. Valdés-Cuervo, E. Hierro Parra, & S. V. Mortis-Lozoya (Eds.), Tendencias en investigación educativa. Factores asociados al proceso formativo (pp. 109-123). Comunicación Científica.
Díaz Vargas, L. A., Velderrain Valenzuela, M., López Reyes, L. S., & Valdés Cuervo, A. A. (2025). Promoción de la ciudadanía digital en adolescentes del Sur de Sonora. En J. M. Rojo Carlón, M. Rivera Irribaren, A. García Vega, & A. Félix Solorio (Eds.), Buenas prácticas de responsabilidad social universitaria: formación para el desarrollo sostenible (pp. 135-143). ITSON.
Torres-Acuña, G. M., Valdés-Cuervo, A. A., Hierro Parra, E., & Mortis-Lozoya. S. V. (Eds., 2024), Tendencias en investigación educativa. Factores asociados al proceso formativo. Comunicación Científica Valdés Cuervo, A. A. (Ed., 2024). Procesos de aprendizaje y educación. COMIE.